FAQ2019-05-01T19:21:00+00:00

Veelgestelde vragen

Ik ben bang dat ik spullen weg moet doen waar ik later spijt van krijg2018-08-03T21:30:06+00:00

Jij bepaalt wat blijft en wat weg mag. Als je alles wilt houden dan focussen we op het opbergen. Tijdens het opruimen besteden we ook tijd aan het afstemmen op jouw ideaal. D.w.z. hoe je het meest ideale leven in jouw huis voor je ziet, hoe dat dan zou voelen. Je zult zien dat het steeds gemakkelijker wordt om keuzes te maken.
En als je echt moeite hebt los te laten, kun je ervoor kiezen het in een doos te bewaren. Soms heeft het nog net iets meer tijd nodig.

Moet het een hele grote rommel zijn?2018-08-03T21:30:43+00:00

Nee dat hoeft niet, het kan ook zo zijn dat je bijvoorbeeld een behoefte voelt om je dagelijkse leven te versimpelen. Je huis kan ook druk aanvoelen zonder dat er veel spullen zijn. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat er veel ‘stille’ boodschappen in de ruimte je aandacht je vragen.

Ik wil dat mijn partner gaat opruimen, ik word gek van zijn/haar rommel2018-08-03T21:32:30+00:00

Dat hoor ik vaak om mij heen. Alleen kan ik pas iemand helpen als hij of zij daar zelf voor kiest. Je moet er ook op een bepaalde manier klaar voor zijn om op te gaan ruimen.
Wat je wel zou kunnen doen is bijvoorbeeld een vrijblijvende cadeaubon geven. Dan geef je de mogelijkheid maar blijft het bij diegene of hij/zij er gebruik van gaat maken.

Spullen afvoeren2019-08-29T14:46:28+00:00

Je zult zelf voor het vervoer van je spullen moeten zorgen. De kringloop wil vaak wel kosteloos de goede, bruikbare spullen ophalen. De kosten van het storten van grof vuil is per gemeente verschillend. Ook de eventuele ophaalkosten.

Je kan ook de Facebookgroepen in je buurt gebruiken; de weggeefhoek, de verkoophoek. Maar ook Marktplaats en tweedehandskleding-sites. Of zelf op een rommelmarkt gaan staan. En er zijn vast nog veel meer mogelijkheden om te doneren.

Hoe werkt een afspraak?2022-09-20T08:50:05+00:00

Voor de afspraak:

Een intake gaat bij voorkeur via de telefoon of via beeldbellen en is vrijblijvend en gratis.
Je kunt contact met me opnemen door te bellen, appen of te mailen. Soms heb ik gelijk al tijd om de intake af te nemen. Anders plannen we een geschikt moment.
Tijdens de intake (kennismaking) bespreken we waar je tegenaan loopt, wat je graag zou willen en kijken we samen wat er mogelijk is.
Ter voorbereiding zou je foto’s van je huis of kamer mee kunnen sturen of tijdens de intake met je telefoon de situatie kunnen laten zien.

Als je bellen heel lastig vindt kan ik bij je langskomen. Hiervoor breng ik €25,- in rekening.
(Woon je verder dan 15 km van Eelde-Paterswolde dan vraag ik nog € 0,21 per extra km.)

Vervolgens, als je besluit verder te willen, maken we een vervolgafspraak.

Tijdens een afspraak:

  • We beginnen met het maken een simpele plattegrond van je huis of betreffende ruimte en bespreken hierbij de praktische en emotionele functies van de kamer(s)
  • Vervolgens stemmen we af op hoe je het graag zou willen / voor je ziet.
  • Als dat grotendeels helder is gaan we aan de slag met de spullen.
  • Ik begeleid het proces praktisch en bied ruimte aan de emotionele kant die opruimen kan losmaken.
  • Als je meerdere afspraken hebt, krijg je ‘huiswerk’ mee. Je weet dan hoe je het praktisch kan aanpakken. Opruimen is een tijdrovende klus. En doordat ik je op weg help en je overzicht bied in wat je zelf zou kunnen doen, houd je de kosten beperkt.
Wanneer schakel ik een opruimcoach in?2018-08-09T09:01:55+00:00

Een paar voorbeelden:

  • Als je wel wilt opruimen, maar het niet lukt om te beginnen.
  • Of als het wel lukt maar het altijd weer een rommel wordt.
  • Als je voelt dat je geen overzicht meer hebt. Je weet niet meer waar je prioriteiten liggen.
  • Als het je niet meer lukt om op te laden thuis. Je huis zuigt energie uit je.
  • Als je bijvoorbeeld een kamer voor jezelf in je huis wilt vrijmaken.
  • Of een kamer wilt vrijmaken voor een baby die op komst is.
  • Als je merkt dat je wordt opgeslokt door de dagelijkse dingen.

Kortom als je HUIS niet meer ALS THUIS voelt.

Wat is het verschil met als ik zelf opruim?2018-08-09T09:20:06+00:00

Het verschil met zelf opruimen is dat we niet alleen de spullen weer netjes op zijn plek zetten. Maar eerst gaan kijken of die spullen überhaupt nog in je leven passen.

Mijn prioriteit ligt bij het duidelijk krijgen van wat jij belangrijk vindt in je leven. Soms weet je dat nog niet en dan kan juist opruimen je daarbij helpen inzicht te geven.

In het kort gezegd help ik je bij keuzes maken, zodat jij weer helderheid en focus kan gaan ervaren.

(En ja.., hoe gek het ook klinkt, dat lukt soms al door het opruimen van bijvoorbeeld je kledingkast)

Is het resultaat blijvend?2018-08-09T10:18:05+00:00

Met een opruimcoach bouw je aan een basis. Wat je van mij zult leren is dat je weet hóe je moet opruimen. Dan kan het best nog eens slordig zijn, maar dan weet je wel hoe je dat heel snel weer kan opruimen.

Wat een blijvend resultaat is, is dat je heel goed onderscheid weet te maken tussen welke spullen je voeden en welke rommel voor je zijn. En als je dat weet zul je weer plezier voelen om in je ruimte te zijn en er voor te zorgen.

Kan ik je ook inhuren voor de boekhouding?2018-08-09T13:25:38+00:00

Ja dat kan. En dan met de focus op het maken van een overzichtelijk systeem. Zodat jij er zelf mee kunt werken.

Ga naar de bovenkant